Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Impressivt ordförrćd - Sida 1 av 1

Theory of mind, sprĂ„kliga förmĂ„gor och ickeverbal intelligens hos barn mellan tre och fyra Ă„rs Ă„lder : ÖversĂ€ttning och validering av Theory of Mind Scale

Theory of mind Àr att kunna tillskriva andra mÀnniskor mentala tillstÄnd som förklarar deras beteenden. Dessa mentala tillstÄnd kan röra sig om uppfattningar, intentioner eller kÀnslor.    Theory of Mind Scale Àr en bedömningsskala utformad av Wellman och Liu (2004), som undersöker olika nivÄer av theory of mind. Theory of Mind Scale Àr uppbyggd i skalsteg med stigande svÄrighetsgrad. Syftet med föreliggande studie var att översÀtta Theory of Mind Scale frÄn engelska till svenska samt validera bedömningsskalan för barn mellan 3 och 4 Är. Studien syftade Àven till att se om det fanns ett samband mellan dessa barns förmÄga till theory of mind, impressiva grammatiska förmÄga och impressiva ordförrÄd.      Valideringen i föreliggande studie visade att skalstegen i den amerikanska originalversionen av Theory of Mind Scale var applicerbara pÄ barnen i föreliggande studie, med undantag för den sista uppgiften.

SprÄkförmÄgor hos barn som deltar i lÀsfrÀmjande aktivitet

In a school for children from 6-9 years in a small town in the southeast of Sweden, is areading activity program in progress since 8 years. The original purpose of this program wasto enhance the student?s reading interest. All of the students read at least one book a week andthen they review the book in front of the class.The purpose of the present study was to examine vocabulary, word retrieving, narrative skillsand grammatical abilities in children in this school. The objectives were to investigate if thechosen language abilities in these children were different compared to normative data andearlier studies in children at comparable ages.

Validering av förÀldraskattningsformulÀret SCDI-III för svenska barn i tre Ärs Älder

FörÀldraskattningsformulÀret The Swedish Communicative Development Inventory (SCDI-III) Àr en modifierad form av MacArthur-Bates Communicative Development Inventorys tredje form (CDI-III), och har tagits fram som ett forskningsinstrument för undersökning av sprÄkförmÄgan hos barn i Äldersgruppen 2;6-4;0 Är.Det Àr av stor betydelse att barn i riskzonen för att utveckla en sprÄkstörning upptÀcks i tid för att sprÄket ska kunna stimuleras under gynnsamma utvecklingsfaser. Kliniskt verksamma personer har givit uttryck för ett behov av ett material som kan ge en överblick av ett barns sprÄkförmÄga inför vidare sprÄkutredning. Behovet av ett sÄdant material bidrog till att validiteten hos SCDI-III behövde undersökas, vilket utgjorde grunden för föreliggande studie. Syftet var att validera det redan normerade förÀldraskattningsformulÀret SCDI-III med etablerade sprÄktest för att undersöka om det kan anvÀndas för att identifiera barn som ligger i riskzonen för sprÄkstörning.Fyrtioen barn (21 flickor och 20 pojkar) i Äldersgruppen 3;0-3;11 med svenska som modersmÄl, och 41 vÄrdnadshavare deltog i studien. Barnens grammatiska förmÄgor undersöktes med valideringsinstrumenten SIT (SprÄkligt Impressivt Test) och Gramba (Grammatiktest för barn) och deras lexikala förmÄgor undersöktes med BNT (Boston Naming Test) och PPVT-III (Peabody Picture Vocabulary Test).

Rösten som resurs : En kvalitativ studie om samspelsutveckling med fokus pÄ röstens betydelse för kommunikationen tillsammans med en person med medfödd dövblindhet

Personer med dövblindhet saknar helt eller delvis tvÄ av de sinnen, nÀmligen synen och hörseln, som andra redan frÄn födseln anvÀnder för att etablera samspel. Detta faktum pÄverkar och medför svÄrigheter redan i det tidiga samspelet och följer sedan personen genom hela livet om inte kunskaper inom omrÄdet tas tillvara och utvecklas. Kommunikationsutveckling som inte prioriteras leder ofta till deprivationer som passivitet, aggressivitet och sociala eller emotionella problem.Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka de faktorer som Àr av betydelse och kan ge personer medmedfödd dövblindhet med hörselrester grundlÀggande förutsÀttningar för samspelsutvecklingen dÀr röstenkan ses som en kompletterande kommunikativ resurs. Studien avser att undersöka hur rösten kan stödjasamspelet mellan en dövblind person och dennes samspelspartners, impressivt och expressivt, och om dettai sin tur kan upprÀtthÄlla samspelet och pÄ sÄ sÀtt skapa utveckling.Eftersom dövblindhet för de flesta Àr ett okÀnt begrepp har det varit av största vikt att bÄde förklara ochförtydliga begreppet bÄde via definition och men ocksÄ vad dövblindheten som funktionsnedsÀttninginnebÀr vilket beskrivits i bÄde bakgrunden och i litteraturgenomgÄngen. LitteraturgenomgÄngen ger ocksÄen allmÀn och grundlig teoretisk bas till undersökningen vad det gÀller lÀrande, samspel ochkommunikation.